Tämä Eurofinsin verkkokauppa hyödyntää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Käyttämällä tätä sivua hyväksyt evästeiden käytön.

Yleiset kysymykset (FAQ)

Täältä löydät yleisimmin esitetyt kysymykset ja vastaukset niihin.

Ajankohtaiset kampanjat

Asiantuntevat kaivoveden analyysipakettimme nyt 25 % alennuksella! Kampanjakoodilla "kaivo2021" saat myös ilmaiset toimituskulut (normaalisti Posti-Express-toimitus 20 €.)

Etu voimassa verkkokaupassamme 31.7. saakka. Etu koskee kahta tutkimuspakettia: "Rengaskaivovesitutkimus" ja "Porakaivovesitutkimus". Aktivoi etu verkkokaupan etusivulla kohdassa "Onko sinulla kampanjakoodi?" koodilla "kaivo2021".

Pyydämme huomioimaan että kaivovesinäyte tulisi saapua laboratorioon vuorokauden sisällä näytteenotosta. Lue lisää tärkeää tietoa näytteen toimituksesta FAQ:n sivulta "Milloin näyte tulee toimittaa laboratorioon".

Sivun alkuun Sivun alkuun

Miten saan teihin yhteyden?

Käynti/toimitusosoite:

Eurofins Environment Testing Finland Oy, Lahti

Niemenkatu 73 ovi D2

15140 LAHTI

FINLAND

ask@eurofins.fi

www.eurofins.fi

Sivun alkuun Sivun alkuun

Miten usein minun tulisi tutkituttaa kaivoveteni?

Veden laatu voi muuttua vuodenajan mukana esimerkiksi riippuen siitä, kuinka paljon sataa vettä. Muutokset kaivon ympäristössä voivat myös vaikuttaa veden laatuun ja käyttökelpoisuuteen. Kaivovesi tulisikin tutkituttaa säännöllisesti 3-5 vuoden välein, koska kaikkia veden laatuun vaikuttavia tekijöitä ei välttämättä huomaa vettä käytettäessä. Vesi voi näyttää kirkkaalta ja maistua hyvältä, vaikka se sisältäisi haitallisia aineita tai bakteereja. Säännöllisen tutkimuksen avulla voidaan selvittää, milloin muutos on tapahtunut ja mikä muutoksen on mahdollisesti voinut aiheuttaa. Muista, että olet kaivonomistajana itse vastuussa kaivosi veden laadusta.

Lisätietoja kaivoveden tutkimisesta löydät täältä: Kaivoveden tutkiminen

Sivun alkuun Sivun alkuun

Miten tulkitsen kaivovesianalyysin tulokset?

Suomen ympäristökeskus on julkaissut kaivoveden analyysitulkin, jonka avulla sinun on helppo vertailla saamiasi tuloksia talousvesiasetuksessa annettuihin määräyksiin ja suosituksiin. Tulkin löydät täältä: Kaivoveden analyysitulkki

Sivun alkuun Sivun alkuun

Miten otan vesinäytteen?

Näyteastioiden mukana toimitetaan näytteenottoon tarvittavat ohjeet. Ota näyte ohjeiden mukaisesti. Näyte otetaan aina talousveden käyttöpisteestä eli sieltä, mistä kotitalousvettä käytetään (hana, kaivon käsipumpun hana tms.) Jos sinulla on suodatinlaitteisto käytössä, ota näyte suodattimen jälkeisestä käyttöpisteestä (raakavesi voidaan tutkia erillisestä pyynnöstä).

Sivun alkuun Sivun alkuun

Onko väliä, milloin otan näytteen?

Ei ole väliä, missä vaiheessa vuotta otat vesinäytteen. Sitä vastoin näytteenottoajankohdan ja näytetoimituksen välinen aika pitää olla niin lyhyt kuin mahdollista, maksimissaan 24 tuntia. Laboratorio tekee tutkimuksia vain arkipäivisin. Vesinäytteenottoon ja toimitukseen soveltuu parhaiten alkuviikko ma-ke. On erittäin tärkeää, että kun jätät näytteen Postin toimitettavaksi, se lähtee eteenpäin vielä samana päivänä. Tarkemmat ohjeet palautukseen voit katsoa kohdasta milloin näyte tulee toimittaa laboratorioon.

Voit myös toimittaa näytteen itse Lahden toimipisteeseen. Laboratoriomme on avoinna ma-pe klo 8-18 (Niemenkatu 73 ovi D2, 15140 LAHTI). Juhlapyhät voivat vaikuttaa aukioloaikoihin.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Milloin näyte tulee toimittaa laboratorioon?

Näyte tulee olla laboratoriossa 24 h sisällä näytteenotosta. Laboratoriomme on avoinna ma-pe klo 8-18 (Niemenkatu 73 ovi D2, 15140 LAHTI).

Mikäli toimitat näytteen Postin kautta, huolehdithan siitä, että näytekuljetus lähtee samana päivänä eteenpäin. Kuljetusliikkeiden toimitusaikatauluista johtuen suosittelemme, että näytteet lähetetään ma-ke. Postin kautta paketin lähetys toimii parhaiten niin että otat vesinäytteen aamupäivästä ja palautat sen ennen iltapäivää Postin palvelupisteeseen niin että se lähtee vielä samana päivänä eteenpäin. Voit tarkistaa Postin palvelupisteiden pakettien jättöajat Postin sivuilta. Huomioithan että Postin pakettikuljetukset lähtevät yleensä aiemmin kuin kirjeposti.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Miksi minun pitäisi tutkia kaivoveteni?

Kaivovesi kannattaa tutkituttaa 3-5 vuoden välein kaivon tilan tarkkailemiseksi. Kaikkia veden laatuun vaikuttavia tekijöitä ei huomaa vettä käytettäessä. Säännöllisesti suoritettujen tutkimusten avulla voidaan selvittää milloin mahdollinen muutos veden laadussa on tapahtunut ja mikä muutoksen on voinut aiheuttaa.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Mitä tarkoittaa STM 401/2001?

Se tarkoittaa sosiaali- ja terveysministeriön asetusta STM 401/2001 pienten yksiköiden talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista. Tarkemmat tiedot löydät täältä.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Minulla on kaivollinen kiinteistö ulkomailla. Voitteko tutkia myös sen veden?

Valitettavasti kuljetusajat ovat liian pitkät vedelle ja se pilaantuu ennen kuin ehtii laboratorioomme asti. (Näytteen tulee saapua laboratorioon 24 h sisällä näytteen ottamisesta). Siksi analysoimme vettä normaalitapauksissa vain Suomen rajojen sisäpuolella olevista kaivoista. Eurofinsillä on laboratorioita monissa maissa, joten voit tutkia onko lähelläsi jokin paikallinen laboratorio, joka voi auttaa veden tutkimisessa. Helpoiten teet sen internetissä osoitteessa www.eurofins.com.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Milloin saan analyysitulokseni?

Analyysien tekemiseen kuluu tavallisesti 7-14 työpäivää siitä, kun näyte saapuu laboratorioon. Kun saamme valmiiksi kaikki tutkimukseen kuuluvien analyysien tulokset, lähetämme teille raportin annettuun sähköpostiosoitteeseen. Vesianalyysien sesonkiaikoina (kevät-kesä) voi tähän kulua pidempi aika.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Olen hukannut tilausvahvistukseni. Onko sillä merkitystä?

Tarvitset sähköstitse toimitetun tilausvahvistuksen, jos haluat olla yhteydessä meihin. Aloita viestin etsiminen omasta sähköpostistasi (tarkista myös roskapostikansiosi). Jos et edelleenkään löydä vahvistusta sähköpostistasi, voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse ask@eurofins.fi. Kerro viestissäsi meille niin paljon tietoja kuin on mahdollista tekemästäsi tilauksesta.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Mikä on oikea näytteenottoastia?

Laboratorion omia näyteastioita ja pakkauksia tulee käyttää, jotta voimme taata teille hyvälaatuiset tulokset akkreditoiduista analyyseistämme. Kun tilaat analyysin Eurofinsiltä maksat tarvike- ja kuljetusmaksun ja me huolehdimme siitä, että saatte käyttöönne näytteenottoastiat, joista ei aiheudu kontaminaatiota. Vaihtoehtoisesti voit myös noutaa näyteastiat itse Lahden toimipisteestä: Niemenkatu 73 ovi D2, 15140 LAHTI.

Mikrobiologisissa analyyseissä pullojen steriilisyys on erityisen tärkeää. Varmistaaksemme steriilien pullojen laadun, jokaisessa näytepullossa on kaulus, joka rikkoutuu, kun pullo avataan. Kun saatte steriilin pullon meiltä, voitte tarkistaa että kaulus on ehjä ja se takaa että kukaan muu ei ole steriloinnin jälkeen avannut pulloa.

Näyte pitää säilyttää viileässä ja pakata niin, että lämpötila säilyy tasaisena, kunnes toimitus saapuu Eurofinsin laboratorioon. Laadunvarmistukseen ja näytetulokseen voi vaikuttaa onko pakettia käsitelty oikein. On tärkeää käyttää Eurofinsin tarjoamaa pakettia, jotta voimme taata korkealaatuisen analyysituloksen.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Mitä minun tulee tehdä, kun vastaanotan teiltä toimituksen?

Seuraa paketissa saamiasi ohjeita.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Miksi minun pitää maksaa toimitusmaksu?

Toimitusmaksuun sisältyy näytepaketin kuljetus Eurofinsin laboratoriolta asiakkaalle sekä näytteen kuljetus takaisin Eurofinsin laboratorioon Postin toimituksella. Toimitustapa tulee valita tilausta tehtäessä. Huomioi, että näytteen tulee olla laboratoriossa 24 h kuluessa näytteenotosta.

Voit myös toimittaa näytteen itse Lahden toimipisteeseen: Niemenkatu 73 ovi D2, 15140 LAHTI.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Missä veteni tutkitaan?

Kaikki kaivovesipakettien vesianalyysit tehdään Eurofinsin Lahden toimipisteen akkreditoidussa laboratoriossa.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Miksi minun tulisi valita akkreditoitu laboratorio?

Akkreditoidut laboratoriot tarkistetaan viranomaisten (Suomessa FINAS) toimesta. Finas kertoo akkreditoinnista kotisivuillaan seuraavasti: Akkreditointi eli pätevyyden toteaminen, on kansainvälisiin kriteereihin perustuva menettelytapa, jonka avulla toimijan pätevyys ja sen antamien todistusten uskottavuus voidaan luotettavasti todeta. Akkreditointipäätöstä edeltävässä arviointiprosessissa osoitetaan, että toimija täyttää akkreditointivaatimuksena olevassa standardissa kuvatut vaatimukset esitetyllä pätevyysalueella. Tulosten oikeellisuus ja vertailukelpoisuus on voitava osoittaa.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Minkälaisia maksuvaihtoehtoja hyväksytään?

Voit maksaa luottokortilla tai verkkopankilla. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7

Innova 2

Lutakonaukio 7

40100 Jyväskylä Puhelin: 020 718 1830

www.paytrail.com

Sivun alkuun Sivun alkuun

Mitä Eurofins tekee henkilötiedoillani?

Tarvitsemme henkilötietojasi näyteastioiden postitusta ja tulosten raportointia varten. Tarkemmat tiedot löydät täältä.

Sivun alkuun Sivun alkuun

Ostoskori Ostoskori (0 tuotteiden lukumäärä)
Tyhjennä ostoskori
Eurofins Environment Testing Finland Oy on FINAS-akkreditointipalvelun akkreditoima testauslaboratorio T039, akkreditointivaatimus SFS-EN ISO/IEC 17025 v.2.5.1.14882

Hinnat sisältää alv:n